wtorek, 31 stycznia 2023

Rudolf Steiner

                                     Rudolf Steiner

Był niemieckim pedagogiem, twórcą idei wychowania i nauczania dzieci i młodzieży zgodnie z antropozofizyczną nauką o człowieku, według której poprzez ćwiczenia duchowe, medytację i koncentrację można rozwijać oraz doskonalić drzemiące w każdym człowieku nadzmysłowe, wyższe możliwości, prowadzące do pełni człowieczeństwa. W 1919 roku założył w Stuttgarcie pierwszą niezależną Wolną Szkołę typu Waldorf. 

Istotą pedagogiki woldorfskiej było i jest skupienie uwagi na dzieciach i dostosowanie metodologii i dydaktyki do ich potrzeb i możliwości. Celem szkoły steinerowskiej jest pomoc dziecku w poznawaniu samego siebie w odkrywaniu celu własnego życia i swojego miejsca w świecie poprzez czynne uprawianie różnych dziedzin ekspresji artystycznej i ćwiczenie sprawności intelektualnej. Dąży ona również do praktycznego poznania świata natury i kultury. Szkoła jest wspólnotą obejmującą dzieci z najróżniejszych grup społecznych, religijnych i narodowościowych i działa w pełni tolerancji i akceptacji.


W klasach niższych zdecydowanie dominują zajęcia o charakterze

  • artystycznym i dopiero później wprowadzone są przedmioty o charakterze intelektualnym 
  • szkoła waldorfska opiera się na współpracy nauczycieli i uczniów,
  • szkoła waldorfska rządzi się samodzielnie, zwłaszcza na drodze kolegialnej samorządności rady pedagogicznej,
  • szkoła waldorfska stara się wychowanie ukierunkować autropologicznie, tzn. dostosowuje treści kształcenia, plan lekcji itd. do potrzeb i budzących się zdolności, możliwości młodych ludzi,
  • szkoła waldorfska rozpoczyna nauczanie języków obcych już od pierwszych dwu klas szkoły podstawowej, bo w tym wieku dziecko uczy się jeszcze bezpośrednio naśladując i łatwo chwyta intonację i wymowę,
  • szkoła waldorfska realizuje nie tylko poszerzone kształcenie artystyczne, lecz także naukę rzemiosła i robót ręcznych, co w klasach szczebla średniego uzupełnione zostaje lekcjami technologii, włącza się tu aspekt pracy. I chłopcy i dziewczęta zdobywają te same umiejętności,
  • szkoła waldorfska nie uznaje selekcji, to znaczy drugoroczności, nie uznaje stopni i związanej z nimi presji na wyniki,
  • szkoła waldorfska jest jednolitą szkołą podstawową i średnią, tzn. nie selekcjonuje według wyników, lecz prowadzi grupy, w których uczy się razem młodzież o rozmaitych uzdolnieniach i rodowodach społecznych,
  • samokształcenie nauczycieli jest instytucjonalnie ujęte w cotygodniowych zebraniach pedagogów i psychologów,
  • lekarz szkolny należy do zespołu nauczycielskiego. Uczestniczy w zebraniach, chodzi na lekcje, bada dzieci, uwzględniając prócz higieny również zdrowotno-medyczny aspekt uczenia się niekiedy prowadzi też lekcje w klasach szczebla średniego 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Celestyn Freinet

                                    Celestyn Freinet Niegdyś uważany był za jednego z najbardziej znanych pedagogów we Francji. Po dziś dzie...